Dota Underlords

Polski portal poświęcony grze Dota Underlords

Felietony

Wady aktualnego systemu rankingowego

Stworzyć dobry system rankingowy w grze kompetytywnej jest ciężko. Przekonał się o tym każdy, kto grał swego czasu w CS:GO lub Overwatch. Tryby rankingowe w każdej z tych gier przeszły zmiany i obecnie, ku uciesze większości grających, nie przypominają już swoich wczesnych wersji. Problemem Doty Underlords jest to, że dzieli wadę wczesnej iteracji rankedów w Counter-Strike jak i dodaje swoją własną, nową wadę.

Z góry pragnę się usprawiedliwić, że podczas pisania tego artykułu czerpałem informację z postów na reddicie. Nie są to moje subiektywne opinie a zebrane w całość posty wielu osób.

Swego czasu Valve miało spory problem z rangami w CS:GO. W najwyższej randze, która nazywała się Global Elite, wcale nie znajdowała się tylko elita. Była to bardzo liczna grupa graczy, do której należeć mógł praktycznie każdy gracz, który radził sobie tylko troszkę lepiej niż przeciętnie. Valve uporało się z tym problemem zmniejszając ilość graczy, która mogła znaleźć się w owym elitarnym gronie.

Podobny problem występuje w Dota Underlords. Dosyć łatwo jest dostać się do najwyższej rangi – Szef Wszystkich Szefów (Big Boss). Aktualnie jest co prawda ranga jeszcze wyższa – Władca Białej Iglicy (Lord of the White Spire), jednak jest to coś skierowanego do jeszcze bardziej wąskiej grupy graczy niż Global Elite w CS:GO i zapewne ma służyć wyłonieniu graczy e-sportowych.

Rozwiązaniem tego problemu mogłoby być zwiększenie ilości graczy w niższych rangach. Czy Chłystek (Upstart) powinien być rangą, z której da się aż tak szybko wyjść? Czy może powinien stanowić bezpieczną przystań dla najsłabszych graczy, którzy obecnie wyskoczą sporo rang w górę ale później i tak zaczną przegrywać zniżając sobie współczynnik umiejętności do bardzo niskiego poziomu?

Drugi problem jest znacznie bardziej złożony. Obecny system rankingowy opiera się na prostym założeniu – od gracza z najwyższym współczynnikiem umiejętności w meczu oczekuje się tego, że będzie pierwszy. Od gracza poniżej oczekuje się tego, że będzie drugi a od gracza z najniższym współczynnikiem oczekuje się, że będzie ostatni. Gracz, który zagra powyżej oczekiwań zyskuje punkty MMR, gracz który zagrał poniżej – traci je. Ilość straconych/zyskanych punktów liczona jest na podstawie różnic punktów pomiędzy graczami. Jeśli byliśmy graczem z najwyższym MMR w meczu a mimo to zajęliśmy drugie miejsce – nie powinniśmy stracić wielu punktów, o ile w ogóle jakieś stracimy. Jeśli jednak wyprzedzi nas najgorszy gracz – możemy stracić punkty, pomimo zajęcia wysokiego przecież miejsca.

To, którego miejsca oczekuje od nas gra można się łatwo dowiedzieć na samym początku meczu. Gdy wszyscy gracze mają po 100% HP gra układa ich nicki według współczynnika umiejętności. Jeśli więc widzimy swój nick na czwartym miejscu – oznacza to, że powinniśmy zająć miejsce czwarte lub wyższe.

No i tutaj pojawia się problem. Gracze, którzy są na pierwszym miejscu mają utrudnione zdobywanie punktów MMR. Jeśli zdobędą niższe miejsce – stracą punkty. Jeśli zdobędą pierwsze miejsce – co prawda zyskają trochę punktów, jednak relatywnie mało.

Czym niżej jesteśmy w tabeli po lewej na początku meczu tym potencjalnie więcej punktów możemy zdobyć w danym meczu. Osoby, które znają tą mechanikę są dosyć sfrustrowane, gdy widzą swój nick na pierwszym miejscu – i ciężko się im dziwić.

Wszystko jednak wskazuje na to, że już za niedługo ujrzymy zaktualizowany system rankingowy, który być może naprawi powyższe problemy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witaj! Nasza strona korzysta z plików Cookies. Strona korzysta z profilowanych reklam udostępnianych przez firmę Google. Aby kontynuować musisz wyrazić swoją zgodę. Dowiedz się więcej.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close